Kies een andere taal om inhoud voor uw locatie te zien:
20.11.2024

Service Coach kijkt en helpt op afstand mee

STILL ondersteunt servicenetwerk met Augmented Reality (AR)

Hendrik-Ido-Ambacht – Met het project Service Coach helpt STILL nieuwe en minder ervaren service engineers op afstand om de kwaliteit van de dienstverlening te optimaliseren. Doel is om de beste service in de markt te bieden en op peil te houden. Augmented Reality (AR) maakt het mogelijk.

Bij het bieden van optimale producten binnen de interne logistiek hoort een optimaal servicenetwerk om al deze techniek in stand te houden. Daarvoor zijn goed geschoolde service engineers onontbeerlijk, maar het vinden van gekwalificeerde medewerkers is een steeds groter worden uitdaging. “We zijn daarom gestart met het project Service Coach”, legt Service Coach Maarten Wijnen van STILL uit. “Met behulp van AR-techniek ondersteunen we minder ervaren monteurs op afstand. Op deze manier staan we ze met raad en daad bij, zonder fysiek naast ze te staan. Als Service Coach kan ik zo meerdere collega’s per dag helpen hun service optimaal en snel uit te voeren.

Samen aan de slag

Een van de nieuwe service engineers is Loek van Merriënboer (19). Als voormalig automonteur maakte hij recent de overstap naar STILL. Zijn technische bagage is in de basis aanwezig, maar de specifieke techniek van intern transportmiddelen moet hij zich nog eigen maken. Toch kan hij prima op pad om servicewerkzaamheden uit te voeren. “De Service Coach staat voor mij paraat als ik er zelf niet uit kom”, verduidelijkt hij. “Ik bel in dat geval Maarten op, zet mijn AR-set aan, we maken verbinding en we kunnen samen aan de slag.” De set die Loek draagt bestaat uit een hard cap met daarop de AR set die voorzien is van een luidspreker, microfoon en een Smart Glass monitor. Vanuit de serviceafdeling van STILL ziet Maarten als Service Coach precies wat Loek ziet dankzij de camera. Ze kunnen handsfree met elkaar praten en via het Smart Glass kan Maarten specifieke aanwijzingen geven en andere informatie tonen. “Ik kan schema’s laten zien of extra benadrukken waar de service engineer moet kijken, meten en wat de eventuele vervolgstappen zijn.

Win-win situatie

De inzet van AR via Service Coach maakt het voor STILL mogelijk dat ook de minder ervaren service engineers snel en adequaat hun werk kunnen doen. Dit kunnen werkzaamheden zijn waarbij voorheen mogelijk een tweede monteur op pad werd gestuurd om de collega in het veld bij te staan. Maarten Wijnen: “Service Coach scheelt veel tijd, energie en kosten. Ook voor de klant zijn de voordelen divers. De truck is sneller inzetbaar en hij kan erop rekenen dat alles is uitgevoerd volgens onze strengste STILL-normen. Ook als de werkzaamheden zijn uitgevoerd door service engineers die nog in opleiding zijn. De gegarandeerde STILL-kwaliteit blijft op het niveau dat je als klant mag verwachten.