Kies een andere taal om inhoud voor uw locatie te zien:
09.07.2024

Schütz Benelux verduurzaamt vloot

Verpakkingsspecialist stapt over op stille en schone trucks van STILL

Schütz Benelux vernieuwt haar intern transportvloot en kiest voor STILL. Met de nieuwe vloot neemt de verpakkingsspecialist afscheid van de laatste verbranders. Bij de keuze voor de schone en stille elektrische vorkheftrucks stond de chauffeur centraal.

Met meer dan 7.000 werknemers en 60 productie- en servicesites is familiebedrijf Schütz wereldwijd actief in vier sectoren. Veruit de grootste business unit is Packaging Systems. Voor de Benelux worden de verpakkingen geproduceerd in Klundert, op één van de grootste productielocaties van de onderneming. “Hier produceren we intermediate bulk containers, kort IBC’s, stalen vaten en PE vaten”, vertelt logistiek manager Ivo Tiesema. Dagelijks vertrekken vanaf de locatie in Klundert een groot aantal volgeladen trailers naar klanten in de hele Benelux.

“Een strak georganiseerde en goed geoliede operatie is essentieel om de continuïteit van onze processen en snelle just in time leveringen mogelijk te maken”, weet Tiesema. Betrouwbaar intern transport is voor Schütz dan ook cruciaal. Stilstand is uit den boze. Voor het laden en lossen en voor het transport in de productiehallen, de warehouses en over het terrein beschikt Schütz Benelux over een interne transportvloot. Toen het leasecontract van de vorige vloot afliep ging Schütz op zoek naar een nieuwe partner

Chauffeurs centraal

Bij de tender besteedde de producent extra aandacht aan de ergonomie voor de chauffeurs. Tiesema: “Onze buitentrucks reden nog op LPG en waren niet allemaal voorzien van een cabine. Dat wilden we verbeteren door over te stappen op elektrische trucks en die uit te laten rusten met een volledige cabine, inclusief verwarming en airco.”

Meerdere leveranciers leverden demotrucks, die door de chauffeurs van Schütz grondig aan de tand werden gevoeld. “Onze chauffeurs werken dag in dag uit met de trucks. Hun mening weegt dan ook zwaar”, legt Tiesema uit. De logistiek manager legde de eerste selectie daarom bij de chauffeurs, die de verschillende merken beoordeelden op onder andere rijgedrag, comfort, zicht en bedieningsgemak. Nadat de chauffeurs hun keuze hadden gemaakt, legde Tiesema de overgebleven twee merken onder de loep. De uiteindelijke keuze viel op STILL.

“STILL bood ons het beste totaalpakket. Zij hebben een goed verhaal, denken goed mee en kwamen met waardevolle adviezen. Ook de prijs-kwaliteitverhouding is goed. Bovendien weet ik uit ervaring dat ze een uitstekende servicedekking hebben. Dat is voor ons cruciaal”, licht Tiesema de keuze toe.

Maximale inzetbaarheid

In totaal verving STILL 19 trucks, waaronder veertien compacte driewiel trucks, type RX20-16. De verbrandingstrucks maakten plaats voor drie 2,5-tonners, type RX60-25, en een elektrische 5-tons vorkheftruck, type RX60-50. “De nieuwe trucks zijn stiller en kennen een beter rijcomfort”, merkt Tiesema.

Ongeveer de helft van de geleverde trucks rijdt in twee shiften, volcontinu. Om een doorlopende inzetbaarheid te garanderen, zijn verschillende wisselbatterijen geleverd op basis van de verbruiksuren. Ook leverde STILL twee elektrische pallettrucks en bijbehorende bokken om de batterijen snel te kunnen wisselen.

“We hebben ook gekeken naar lithium-ion en de mogelijkheid van tussenladen, zodat er helemaal geen batterijwissels nodig zouden zijn. Maar dat biedt voor onze processen geen uitkomst. Tussenladen tijdens de pauzes is simpelweg niet haalbaar, omdat de truck tijdens de pauze door een andere chauffeur wordt gebruikt om de hoge uitlevergraad te realiseren”, licht Tiesema toe. “Bovendien is met deze slimme oplossing ook een nagenoeg continue inzetbaarheid gewaarborgd. Binnen vijf minuten is de batterij gewisseld en de truck weer inzetbaar.”

De 2,5-tonners en de 5-tons elektrotruck zijn door STILL voorzien van een dubbele vorkenversteller met 2,4 meter lange vorken. Hiermee kunnen de trucks acht IBC’s tegelijk laden en hebben de chauffeurs met zeven acties, afhankelijk van het type trailer dat wordt geladen, de wagen al vol.

Aandacht voor veiligheid

Bovendien zijn alle trucks voorzien van een state-of-the-art, luchtgeveerde stoel en uitgevoerd met het goed zichtbare EasyBelt veiligheidsgordelsysteem en met BlueSpot veiligheidslampen. Verder heeft STILL Benelux de trucks voorzien van een solide dakrooster, zodat de chauffeurs maximaal beschermd blijven tegen mogelijk vallende lading.

“Naast een optimale ergonomie hebben we veel aandacht besteed aan veiligheid”, vervolgt Tiesema. Daarbij keek Schütz niet alleen naar de veiligheid van de chauffeurs. Om ieder mogelijk gevoel van onveiligheid voor voetgangers te voorkomen, zijn alle heftrucks uitgerust met sensoren op het dak. Zodra deze sensoren detecteren dat de truck binnen rijdt, wordt de maximumsnelheid automatisch gereduceerd naar 11 km/uur. Buiten lopen minder voetgangers en zijn de afstanden groter. Daar bedraagt de maximum rijsnelheid 15 km/uur.

“Voor sommige chauffeurs was het even wennen om binnen met gereduceerde snelheid te rijden, maar dat is vooral een gevoelskwestie. Op de uiteindelijke productiviteit heeft die lagere snelheid geen invloed”, weet Tiesema. Voetgangers ervaren volgens hem merkbaar minder gevaar. “Het systeem werkt perfect en we hoefden bovendien geen aanpassingen aan het pand te doen.”

Vol vertrouwen

De nieuwe vloot wordt door Schütz geleaset voor een periode van 60 maanden. Tiesema ziet die periode vol vertrouwen tegemoet. “Onze chauffeurs hebben een comfortabele werkplek, van alle gemakken voorzien. Dat helpt absoluut bij het realiseren van onze doelstellingen. En mócht er eens een storing zijn, dan kunnen we vertrouwen op een goede service. Dankzij het full service leasecontract worden we volledig ontzorgd en kunnen wij ons blijven focussen op onze core business”, besluit hij.