Kies een andere taal om inhoud voor uw locatie te zien:
05.04.2024

Heras stapt over op STILL

Kwaliteit en betrouwbare service doorslaggevend

Voor Heras is een maximale inzetbaarheid van intern transportmaterieel een must. Kwalitatieve trucks en een betrouwbare service zijn onmisbaar. Sinds dit jaar vertrouwt de fabrikant hiervoor op de kracht van STILL. Voor de grootste productiefaciliteit in Oirschot werden in totaal vijftien trucks geleverd.

Heras is een vooraanstaand Europese totaalleverancier van permanente en mobiele zogeheten perimeter protection oplossingen. Hekwerken, poorten, toegang- en controlesystemen, maar ook software en detectiesystemen worden geleverd aan zowel eindklanten als distributeurs in heel Europa en daarbuiten. De grootste productiefaciliteit van de organisatie staat in Oirschot.
Voor het lossen van grondstoffen en halffabrikaten, de interne logistiek en het laden van gereed product zijn heftrucks voor Heras onmisbaar. Sinds dit jaar vertrouwt de fabrikant voor die klus op een compleet nieuwe vloot elektrische trucks van STILL.

‘Totaalplaatje moet kloppen’

“Het leasecontract van onze vorige trucks liep af. Na zeven jaar hadden ze hun dienst bewezen. De oudste trucks van die vloot hadden we zelfs bijna tien jaar in gebruik. Ze waren echt toe aan vervanging”, geeft Heinrich Guth, Group Technical Manager, aan. Er werd een tender uitgeschreven, waarna drie leveranciers een demotruck leverden. “We hebben goed gekeken naar wat voor onze chauffeurs belangrijk is. Zij moeten immers de hele dag met de nieuwe trucks werken”, vervolgt Guth. Gewapend met een gedetailleerde checklist voelden de chauffeurs de demotrucks een week lang aan de tand. Daarbij werden de trucks beoordeeld op onder andere ergonomie, zicht en veiligheid.

Het management van Heras legde de service van de geselecteerde aanbieders onder de loep. “Het serviceapparaat is voor ons heel belangrijk. Als dat niet goed op orde is, ben je aan het einde van de rit altijd meer geld kwijt. Daarom focussen we in de eerste gesprekken nooit op prijs. Het totaalplaatje moet kloppen; dat is veel belangrijker”, aldus Guth. “Met de andere twee aanbieders hadden we al goede ervaringen op servicegebied. STILL was voor ons echter een nieuwe partij. Vanuit de markt hoorden we goede verhalen. En tijdens de gesprekken werd ons positieve gevoel eigenlijk alleen maar versterkt.”

Volledig ontzorgd

De uiteindelijke keuze viel dan ook op STILL. De eerste indruk was prima. De lijnen waren kort en er werd snel gereageerd. Ook onze chauffeurs waren overtuigd. Met name de ruime cabine spreekt aan. Maar ook de lage op- en afstap en de ergonomische bediening met het in de armleuning geïntegreerde display werden goed ontvangen”, vertelt de teamleider logistiek, Nick Smits.

Voor de nieuwe vloot is opnieuw een leasetermijn van 84 maanden afgesproken. Daarbij kiest Heras voor een full service contract. Het bedrijf wil volledig ontzorgd worden. Zelfs het bijvullen van de accu’s met demiwater neemt de servicemonteur voor zijn rekening.

STILL leverde in totaal vijftien nieuwe trucks. De 3-tonners uit de RX 60-30 lijn voeren met dertien stuks de boventoon. Daarnaast werden een elektrische 5-tonner, type RX 60-50, en een reachtruck met superelastische banden, type FM-X SE – voor een gecombineerde binnen- en buiteninzet, geleverd. “We hadden al wel een reachtruck, maar dat was een conventionele binnentruck. Toch werd ook die truck wel buiten ingezet. Met de volrubber banden biedt deze nieuwe reachtruck aanzienlijk meer comfort. Bovendien slijten de banden minder”, vertelt Smits.

Bewust loodzuur

Omdat weinig trucks meer dan 22 uur per week draaien, kiest Heras bewust niet voor lithium-ion technologie, die probleemloos tussenladen mogelijk maakt, maar voor conventionele loodzuur batterijen. “Het vraagt een goede laaddiscipline bij onze chauffeurs, omdat je de truck niet zomaar aan de lader kunt zetten na elke shift. Maar onze ervaringen met loodzuur zijn nog altijd prima. De trucks rijden vaak twee dagen op één lading”, vertelt Guth. Voor de zekerheid zijn de trucks voorzien van een zwaardere, 775 Ah batterij. Een probleemloze inzet – ook na de leasetermijn van 84 maanden – is daarmee gewaarborgd.

De 3-tonners zijn zoveel mogelijk gestandaardiseerd; om een flexibele en evenredige inzet mogelijk te maken. Zo zijn alle trucks voorzien van een volledige cabine; voor maximaal comfort. Vier trucks zijn uitgevoerd met een driedelige mast. “Dat zijn de trucks die vooral binnen worden ingezet”, legt Smits uit. De andere trucks hebben een tweevoudige mast. Bovendien zijn de meeste machines geleverd met een vorkversteller en reachvorken. Voor maximaal zicht en zichtbaarheid monteerde STILL extra werklampen op de mast.

Safety first

Zichtbaarheid is sowieso belangrijk bij Heras. “Veiligheid staat hoog in ons vaandel”, geeft Smits aan. “Niet voor niets zijn alle trucks voorzien van STILL Safety Zone Lights.” De veiligheidsverlichting projecteert een rode cirkel op de vloer rond de truck. “Dat werkt mooi, vooral voor voetgangers zijn de trucks beter zichtbaar”, aldus Smits. Om de zichtbaarheid van een naderende truck nóg verder te verbeteren, bekijkt Heras momenteel de mogelijkheid om – naast die Safety Zone Lights – ook Bluespots in te zetten. “Bluespot schijnt wat verder van de truck en is voor andere chauffeurs beter zichtbaar. Maar voornamelijk voor de operators in de productieomgeving is dat een goede aanvulling om veilig te kunnen werken”, stelt Smits.

Om de veiligheid verder te verhogen zijn alle cabines uitgerust met rollo’s aan voor- en bovenzijde, en zijn de rijsnelheden op verzoek van Heras gereduceerd. Vooruit rijden de trucks maximaal 12 km/h en achteruit maximaal 10 km/h. “Dat is minder dan gebruikelijk, maar voor onze inzet prima. Veiligheid staat voorop”, aldus Smits. “Daarnaast draagt een lagere maximale snelheid, en dus een beheerster rijgedrag, bij aan de levensduur van de trucks.”

FleetManager opent deuren

STILL leverde daarnaast FleetManager. Voor Heras opent dit nieuwe deuren, merkt Guth: “We hadden nog geen ervaring met vlootmanagementsoftware. FleetManager biedt meer inzicht in de inzet van onze vloot, bandenslijtage, laaduren en het gedrag van chauffeurs. Met die data kunnen we indien nodig mensen onderbouwd aanspreken op hun gedrag en echt het maximale halen uit de trucks.”
Daarnaast is de toegang tot de trucks nu geregeld via tags. Instellingen van een truck kunnen eenvoudig worden gekoppeld aan iedere individuele chauffeur. Maar ook kan bijvoorbeeld de bevoegdheid van een chauffeur (tijdelijk) worden ingetrokken als blijkt dat zijn of haar certificaat verlopen is. “Op termijn kunnen we zelfs onze Heras-bedrijfstag gebruiken en nog meer data koppelen”, kijkt Guth vooruit.

Beide mannen zijn ervan overtuigd dat ze de komende jaren probleemloos vooruit kunnen met de nieuwe vloot. “De eerste ervaringen zijn prima. We hebben er een betrouwbare partner bij”, besluit Smits.